Membasmi Virus

Kebanyakan antivirus tidak dapat mengesan fail-fail yang tersembunyi (hidden file). Oleh itu aku selalu membuangnya satu persatu dengan cara manual.

Ada dua cara:
Cara pertama
1. Menggunakan perisian percuma, GVR ... download di sini ...Geekzlife.Net.
2. Kalau dia scan, alamat menunggu le demo.
3. Rujuk Rajah di bawah, install GVR, klik kat menu tool dan klik unhidden folder(s)/file(s). Pilih lokasi\pen drive anda. Kemudian tunggu la sehingga habis proses meny'scan'. Kadang-kadang GVR gagal untuk meng'unhide' fail atau folder, maka cara kedua digunakan.
Cara Kedua

1. Buka fail atau folder tersembunyi.
biasanya aku menggunakan perisian antivirus percuma GVR untuk mengubah setting fail tersembunyi kalau tidak dapat membukanya. Buka GVR, klik tool, klik repair registry. Langkah ini dilakukan sekiranya tidak nampak fail/folder tersembunyi.

2. Klik buton kanan (mouse) pada menu start, pilih explorer. Selepas tu rujuk rajah berikut. Klik tool - view, tik show hidden files and folders dan untick hide extsions for known file types dan hide protected ... (langkah 2). Di nombor 4 tersebut menunjukkan fail-fail yang tersembunyi.
3. Klik kat menu start, pilih menu run dan taip cmd. (dos command). Sebelum tu pastikan directory pen drive anda. Contoh yang diberi adalah H.

kaedah :


1. taip H:
2. taip attrib -s -h * /s /d

Insya Allah segala fail/folder tersembunyi akan terbuka.


Comments

Popular posts from this blog

How to Install ‘IPFire’ Free Firewall Linux Distribution

Installing Moodle on a Debian-based LAMP server

Step by Step Installasi Mikrotik Router x86 pada ProxMox 3.2 Virtual Server